Naapurini meluaa häiritsevästi, miten toimin?

Ota asumisessasi huomioon naapurit ja vältä turhaa metelöintiä. Normaaleja elämisen ääniä pitää taloyhtiössä kuitenkin sietää puolin ja toisin. Normaaleihin kodin ääniin kuuluvat esimerkiksi:

  • vieraiden kyläilyn äänet
  • koiran haukunta sisällä satunnaisesti
  • suihkussa käyminen myös myöhään yöllä
  • lasten leikit varhain aamulla
  • musiikin kuuntelu ja soitinten soittaminen muutaman tunnin päivässä
  • television äänet normaalia kovemmalla, esimerkiksi huonon kuulon takia

Taloyhtiön järjestyssääntöjen määräämän yörauhan aikana meteliä ja juhlimista tulee ehdottomasti välttää. Jos häiritsevä toiminta on jatkuvaa ja toistuvaa, tulee ensisijaisesti soittaa yleiseen hätänumeroon 112. Isännöinnillä, huoltoyhtiöllä tai taloyhtiön hallituksella ei ole oikeutta puuttua akuutteihin häiriötilanteisiin.

Asumishäiriöiden käsittelyn esimerkki:
  1. Selvitä, mistä huoneistosta häiritsevät äänet kantautuvat. Tämä voi olla haasteellista kerrostaloissa.
  2. Keskustele rauhallisesti asiasta häiriön aiheuttajan kanssa. Mikäli tämä ei ole mahdollista, porrastaululle voi laittaa ystävällisen huomautuksen asiasta.
  3. Koska häiriöistä on oltava kiistatonta näyttöä, pidä kirjaa häiriöiden tyypistä, ajankohdasta sekä kestosta. Allekirjoita melupäiväkirja. Huomaa, että ilman asianomaisen lupaa äänittäminen on lähtökohtaisesti laitonta salakuuntelua, joten tallenteita ei voi käyttää häiriöiden todentamiseen.
  4. Tiedustele ainakin kahdelta naapuriltasi, ovatko he kokeneet häiritsevää melua ja jos, niin pyydä heitä kirjaamaan ylös häiriötapahtumat ja vahvistamaan omat melupäiväkirjansa allekirjoituksin.
  5. Ilmoita asiasta taloyhtiösi isännöitsijälle tai hallitukselle ja toimita heille sekä itse kirjaamaasi että naapureiden kirjaamat melupäiväkirjat.
  6. Yhtiön hallinto perehtyy häiriöilmoitukseen, häiriöiden vakavuuteen sekä olemassa olevaan näyttöön ja antaa tarvittaessa huomautuksen tai suoraan varoituksen (kohdan 7 tai 8 mukaisesti).
  7. Taloyhtiön hallitus antaa kirjallisen huomautuksen häiriön aiheuttajalle. Huomatusta ei lain mukaan ole pakollista antaa ennen varoitusta, mutta se on usein tehokas tapa vaikuttaa häiriökäyttäytymiseen.
  8. Mikäli häiriöt jatkuvat, taloyhtiön hallitus tekee päätöksen kirjallisen varoituksen antamisesta perustuen asunto-osakeyhtiölakiin. Kirjallinen varoitus toimitetaan todisteellisesti osakkaalle sekä huoneiston asukkaalle, mikäli asunto on vuokrattuna. Yksi varoitus riittää hallintaanoton aloittamiseen, mikäli asumishäiriöt ovat merkittäviä. Yleinen uskomus on, että hallintaanottomenettelyn aloittamiseen tarvitaan kolme varoitusta, mutta se ei pidä paikkaansa.
  9. Mikäli tilanne vielä jatkuu, yhtiökokous voi päättää huoneiston haltuunotosta. Häiriötä tuottava huoneisto voidaan ottaa yhtiön haltuun enintään kolmeksi vuodeksi. Tämän seurauksena huoneiston asukkaiden on muutettava pois riippumatta siitä, onko kyse omistaja-asukkaista vai vuokra-asukkaista. Huoneisto vuokrataan yhtiön toimesta ja vuokratulot tilitetään omistajalle taloyhtiön omien kustannusten vähentämisen jälkeen. Kaikki käsittelyn kustannukset tulevat häiriötä aiheuttaneen huoneiston osakkaan maksettavaksi.

Valitulla aiheella ei löytynyt yhtään kysymystä.