Kiinteistöhuollon kevätkuulumiset – liiketoimintajohtaja John Saario 

Kuvassa kiinteistöhuollon liiketoimintajohtaja John  Saario

Lumien sulaessa ja kelien lämmetessä kiinteistöhuollossa voidaan siirtyä talven askareista kevään huoltotoimenpiteisiin. Kevään tulo on tarkoittanut meillä Tapiolan Lämmöllä myös uusia alkuja, sillä aiemmin asiakkuusjohtajana toiminut John Saario on siirtynyt huhtikuun alusta huollon liiketoimintajohtajaksi. Pyysimme Johnia kertomaan ajatuksiaan uudesta roolistaan sekä kevään huoltotöiden sujumisesta.

John kertoo olevansa innoissaan uudesta roolistaan ja nostaa esiin asiakaspalautteiden tärkeyden uuden roolinsa kannalta: ”Asiakas on meille keskiössä ja olemme tehneet kovasti töitä sen eteen, että voimme palvella asiakkaita paremmin ja monipuolisemmin. Huollon uutena liiketoimintajohtajana pääsen hyödyntämään asiakkuusjohtajana oppimaani ymmärrystä asiakkaidemme tarpeista sekä kehittämään huollon toimintoja entistä paremmiksi. Tämä kehitystyö ei onnistuisi ilman asiakkailtamme saamaa palautetta, joka on meille ensisijaisen tärkeää jokapäiväisessä toiminnassamme”.

Mitä monipuolisuus tarkoittaa kiinteistöhuollossa?

”Tapiolan Lämmön huoltopalveluihin kuuluvat kiinteistön teknillinen huolto, ulkoalueiden hoito, vihertyöt sekä osaavan kumppanin kautta siivouspalvelut. Tarjoamme monipuolisesti palveluita asiakkaiden tarpeisiin. Kattavan palvelutarjonnan lisäksi meillä on todella osaavaa henkilöstöä, jonka koulutukseen sekä perehdyttämiseen panostamme Tapiolan Lämpö-akatemian kautta. Meillä on työnantajana keskeinen rooli antaa työntekijöidemme osaamisen kehittymiselle suunta, luoda mahdollisuudet ja tukea motivaatiota osaamisen kehittämiseen. Tällä alalla tarvitaan lisää tekijöitä ja meille on tärkeää, että olemassa olevat työntekijämme pääsevät kehittämään taitojaan jatkuvasti”, John täsmentää.

Miten viime talven poikkeukselliset sääolosuhteet vaikuttivat huollon toimintaan?

”Meillä on pitkä kokemus toimialasta ja emme ole näin haastavaa talvea aiemmin kokeneet. Haastavaksi talven on tehnyt erityisesti voimakkaat lumimyrskyt, jolloin lunta on tullut lyhyen ajan sisällä todella paljon. Lisäksi lumisateiden aikana lämpötila on vaihdellut nollan molemmilla puolilla ja tämä on saanut aikaan jäisiä polanteita, jotka luovat ongelmia asukkaille ja autoilijoille”, John kuvailee.

Poikkeukselliset sääolosuhteiden vuoksi hiekoitushiekan menekki on ollut tänä talvena valtava. Lisäksi hiekoitussepelin saatavuudessa on ollut rajoitteita, jotka ovat vaikuttaneet koko kiinteistöhuoltoalaan. John huomauttaa, että johtuen valtavasta hiekoituksesta talven aikana, kevään hiekanpoisto tulee olemaan myös massiivinen urakka ja siihen on varattava hieman enemmän aikaa.

Milloin hiekanpoistotyöt tehdään?

”Hiekanpoistoa on jo aloitettu tekemään kulkuväylien jäätilanteiden ja sään ehdoilla kaikilla huoltoalueilla. Tärkeä toteutuksen osa-alue on hiekanpoistosta syntyvän katupölyn minimointi. Hyödynnämme keräyksessä olosuhteiden kosteutta tai kastelua vähentämään pölyn syntymistä. Tiedän allergikkona, että kevät on monille haastavaa aikaa ja meille on lähtökohta, että minimoimme aina parhaamme mukaan ylimääräisen pölyn syntymisen”, John kertoo.

Hiekanpoisto suoritetaan kolmivaiheisesti. Poistamme hiekat lähtökohtaisesti ensin pihaväyliltä ja ovien edustoilta karkealla hiekanpoistolla, eli poistamalla suurimman hiekkamassan. Tämän jälkeen pihoille jäävä hiekka poistetaan imulakaisukoneella ja lopuksi puhdistamme nurmialueet.

”Kovan ja pitkittyneen talven takia kevät on muutaman viikon takamatkalla, mutta tavoite on edelleen saada kerättyä suurin osa hiekasta vappuun mennessä. Jatkamme viimeistelytöitä toukokuussa tarpeen mukaan, kaikki hiekat saadaan kyllä kerättyä”, John päättää.