Sähköautot yleistyvät vauhdilla

Sähköautojen yleistyminen on kiihtynyt huomattavasti viimeisen kahden vuoden aikana. Vuonna 2019 sähköautojen (ladattavien hybridien ja täyssähköautojen) osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 6,9 %. Tänä vuonna elokuuhun mennessä vastaava luku on jo 28,3 %*.

Sähköautot yleistyvät vaihdilla. Kuvituskuva henkilöstä, joka lataa sähköautoa.

Sähköautojen lataus taloyhtiössä

Sähköautojen yleistymisen myötä myös taloyhtiöt ovat alkaneet toteuttaa yhä enemmän urakoita, joissa taloyhtiön parkkipaikoille asennetaan sähköautojen latauspisteet.

Tapiolan Lämmön teknisten asiantuntijoiden yksikönpäällikkö Sami Holmberg painottaa, että sähköautojen latauspisteiden rakentamista valmisteltaessa olisi hyvä tiedostaa sekä kartoittaa taloyhtiön nykytilanne ja tahotila niin lähitulevaisuudessa kuin pidemmälläkin aikavälillä.

”Taloyhtiöiden olisi lisäksi hyvä tarkastella tulevia muita korjaushankkeita, sillä sähköautojen latauspisteiden rakentaminen yhdistetään usein muihin korjaustoimenpiteisiin. Esimerkiksi pihalla tehtävät korjaustyöt kuten pihakunnostukset, asfaltoinnit tai pihaviemäreiden korjaukset tuovat synergiaetuja sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen”, Sami Holmberg kertoo.  

Kysymyksiä, joita taloyhtiön hallituksen ja yhtiön olisi hyvä miettiä, kun hanketta aletaan valmistella:

  • Millainen tarve tällä hetkellä on sähköautojen lataukselle? Kuinka paljon yhtiössä on ladattavia hybrideitä tai täyssähköautoja?
  • Kuinka suuri osa asukkaista on aikeissa hankkia ladattavan auton esimerkiksi seuraavan viiden vuoden aikana?
  • Millaista toimintamatkaa taloyhtiö tavoittelee esimerkiksi yön yli latauksella?
    • Esimerkiksi ladattaessa yön yli klo. 19.00–07.00 3,7kW teholla saadaan noin 200 km toimintamatkaa.
  • Onko taloyhtiössä tarvetta nopeammalle lataukselle?
  • Onko taloyhtiössä tulossa isoja remontteja lähivuosina, joihin sähköautojen latauspisteiden rakentamisen voi yhdistää?

Sähköautojen latauspisteiden rakentamisen vaiheet:

  1. Tilataan alkukartoitus, jossa selvitetään nykyjärjestelmän kunto ja mahdollisuudet toteuttaa latauspisteet. Samalla arvioidaan, millaisilla muutoksilla voidaan toteuttaa eri vaihtoehtoja ja tarkistetaan lataukselle käytettävissä oleva kapasiteetti sähköyhtiöltä.
  2. Tarvittaessa osakaskysely
  3. Valitaan laajuus, jolla hanketta lähdetään toteuttamaan
  4. Teetetään suunnitelmat tarvittaessa (riippuu laajuudesta)
  5. Kilpailutetaan urakka
  6. Neuvotellaan urakkatarjousten jättäneiden urakoitsijoiden kanssa
  7. Taloyhtiö tekee hanke- ja rahoituspäätöksen
  8. Toteutetaan urakka

Mikä valmistaja ja minkälainen hallintajärjestelmä valitaan?

Sami Holmberg huomauttaa, että markkinoilla on useampia eri laitetoimittajia ja hankevalmisteluvaiheessa on hyvä kartoittaa taloyhtiötä miellyttävä toimittaja. ”Hallintajärjestelmässä, joka ohjaa latauspisteistä saatavaa tehoa käytön mukaan, voidaan määritellä esimerkiksi autopaikkakohtaisia maksimitehoja ja sähkön kulutuksesta lataajalta laskutettavaa maksua. Useimpien toimittajien kautta onnistuu myös laskutus suoraan lataajilta, jolloin ei huollon tai isännöitsijän tarvitse puuttua mittareiden lukemiseen ja laskujen jyvityksiin”, Sami Holmberg kuvailee.

Tarvitseeko teidän taloyhtiönne apua sähköautojen lataushankkeen käynnistämisessä?

Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää, kuinka voisimme olla avuksi!

Sähköautowebinaari 29.9.

Järjestämme keskiviikkona 29.9. klo 18 alkaen kaikille avoimen ja maksuttoman sähköautowebinaarin, jossa pääset kuulemaan perustietoa sähköautoilusta sekä sähköautojen latausasioista. Asiantuntijamme esittelevät myös asiakasyhtiöissämme toteutuneiden kohteiden toteutustapoja ja hintatietoja.

Lue lisää webinaarista ja rekisteröidy mukaan:

* (Lähteet: Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri)