16.06.2025Artikkeli Taloyhtiöiden ilmoitusvelvollisuus laajenee – HTJ 2 Taloyhtiöiden ilmoitusvelvollisuus laajenee kun huoneistotietojärjestelmän (HTJ) jatkokehityshanke HTJ 2 tuo mukanaan merkittäviä muutoksia taloyhtiöiden tiedonantovelvollisuuteen. Tavoitteena on parantaa tiedon laatua, ajantasaisuutta ja vertailtavuutta eri toimijoiden välillä, sekä mahdollistaa tietojen tehokas hyödyntäminen esimerkiksi asuntokaupassa, lainanannossa ja osakashallinnassa. Tässä artikkelissa kerromme HTJ 2:n tärkeimmät aikataulut sekä muut huomioitavat asiat niin taloyhtiön kuin isännöintitoimiston näkökulmasta. Keskeiset muutokset Ilmoitusvelvollisuus laajenee ja taloyhtiöiden on ilmoitettava huoneistotietojärjestelmään: – korjaushistoria ja osakasmuutostyöt – taloyhtiölainat ja lainaosuudet – vastikkeet – kunnossapitotarveselvityksen tiedot Aikataulu: Hallinnollisten tietojen siirtymäaika: 1.6.2025–30.6.2026 Taloudellisten tietojen siirtymäaika (taloyhtiöiltä): 1.12.2025–30.6.2026 Jatkuva ilmoitusvelvollisuus alkaa 1.7.2026 Ilmoitustavat: – Teknisen rajapinnan kautta – Maanmittauslaitoksen verkkopalvelun kautta Isännöintitoimiston rooli Vaikka vastuu tiedonsiirrosta on yhtiön hallituksella, hallituksen kannattaa ulkoistaa tehtävä ja vastuu isännöintitoimistolle. Olemme valmiita tekemään siirron taloyhtiön puolesta, ja meillä on tehtävään varattu riittävät resurssit. Isännöintitoimistojen rooli korostuu erityisesti seuraavissa asioissa: Huolehtiminen siitä, että yhtiön tiedot ovat valmiina ilmoitettavaksi ajoissa Teknisen rajapinnan hyödyntäminen järjestelmäintegraation kautta Tietojen kokoaminen ja tarkastaminen ennen lähettämistä Osakkaiden ilmoittamien muutostietojen vastaanotto ja käsittely Yhteistyö hallituksen kanssa siirtymäaikojen ja jatkuvan ilmoitusvelvollisuuden hoitamiseksi Ketä velvollisuudet koskevat? Ilmoitusvelvollisuus ei koske: Alle 6 huoneiston taloyhtiöitä Keskinäisiä kiinteistöosakeyhtiöitä, joihin sovelletaan osakeyhtiölakia ja joiden osakkeet eivät ole normaalissa vaihdannassa Poikkeus: Myös pienemmät yhtiöt voivat joutua ilmoittamaan tietoja huoneistotietojärjestelmään, jos niillä on uudisrakentamiseen tai perusparannukseen liittyvää jaettavaa lainaa tai jos tietoja pyytää taho, jolla on oikeus isännöitsijäntodistukseen. Hyödyt taloyhtiöille ja osakkaille: Keskitetty tallennus ja helppo pääsy tietoihin Läpinäkyvyys osakasmuutostöistä ja kunnossapitotarpeista Parantunut tiedon vertailtavuus ja mahdollisuus pitkäjänteiseen suunnitteluun Vastuut: Taloyhtiön hallitus vastaa tiedonsiirron toteutuksesta ja oikeellisuudesta Siirto voidaan ulkoistaa isännöintitoimistolle Kunnossapitotarveselvityksen sisällöstä vastaa sen laatija Osakas vastaa itse ilmoittamiensa muutostietojen paikkansapitävyydestä Lisätietoa: maanmittauslaitos.fi/htj