19.07.2024Tietoa Kuinka isännöitsijä hoitaa taloyhtiön tehtävät? Isännöitsijän rooli taloyhtiössä on monipuolinen ja vastuullinen. Hän huolehtii taloyhtiön hallinnollisista, teknisistä ja taloudellisista tehtävistä taloyhtiön hallituksen ohjeistuksen mukaisesti. Tässä artikkelissa käymme läpi, kuinka isännöitsijä hoitaa taloyhtiön tehtävät ja mitä kaikkea hänen toimenkuvaansa kuuluu. Hallinnolliset tehtävät Isännöitsijä vastaa taloyhtiön hallinnollisista tehtävistä, kuten yhtiökokousten järjestämisestä ja pöytäkirjojen laatimisesta. Hän huolehtii myös siitä, että taloyhtiön hallitus saa tarvitsemansa tiedot ja asiakirjat päätöksenteon tueksi. Hallinnollisiin tehtäviin kuuluu myös asukkaiden tiedottaminen ja yhteydenpito. Isännöitsijä varmistaa, että asukkaat saavat ajankohtaista tietoa taloyhtiön asioista, kuten remonttien aikatauluista ja muista tärkeistä tapahtumista. Tämä auttaa ylläpitämään hyvää yhteishenkeä ja tiedonkulkua taloyhtiössä. Kiinteistön kunnossapidosta huolehtiminen Kiinteistön kunnossapidosta huolehtiminen on olennainen osa isännöitsijän työtä. Hän huolehtii taloyhtiön kiinteistön kunnossapidosta ja huollosta, varmistaen, että kaikki huoltotoimenpiteet ja tarkastukset, kuten lämmitys-, vesi- ja sähköjärjestelmien tarkastukset, hoidetaan ajallaan. Isännöitsijä koordinoi myös remontteja ja korjaustöitä. Hän kilpailuttaa urakoitsijat, valvoo töiden etenemistä ja varmistaa, että työt tehdään sovitussa aikataulussa ja budjetissa. Näin taloyhtiön kiinteistön arvo säilyy ja asukkaat voivat nauttia turvallisesta ja toimivasta asumisympäristöstä. Taloudelliset tehtävät Taloudelliset tehtävät ovat yksi isännöitsijän tärkeimmistä vastuualueista. Hän laatii taloyhtiön talousarvion ja seuraa sen toteutumista. Isännöitsijä huolehtii myös taloyhtiön kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä. Lisäksi isännöitsijä vastaa taloyhtiön laskutuksesta ja maksuliikenteestä. Hän varmistaa, että taloyhtiön laskut maksetaan ajallaan ja että asukkaiden vastikkeet ja muut maksut peritään oikein. Tämä auttaa taloyhtiötä pysymään taloudellisesti vakaana ja varmistaa, että tarvittavat resurssit ovat käytettävissä. Asiakaspalvelu ja viestintä Isännöitsijän työssä asiakaspalvelu ja viestintä ovat keskeisessä roolissa. Hän toimii asukkaiden ja taloyhtiön hallituksen välisenä linkkinä, ja hänen tehtävänään on vastata asukkaiden kysymyksiin ja huolenaiheisiin. Hyvä viestintä on avainasemassa, jotta asukkaat pysyvät ajan tasalla taloyhtiön asioista. Isännöitsijä käyttää erilaisia viestintäkanavia, kuten sähköpostia, ilmoitustauluja ja taloyhtiön verkkosivuja, tiedottaakseen asukkaita tärkeistä asioista. Tämä auttaa luomaan avoimen ja luottamuksellisen ilmapiirin taloyhtiössä. Yhteistyö taloyhtiön hallituksen kanssa Isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen välinen yhteistyö on ratkaisevan tärkeää taloyhtiön toiminnan kannalta. Isännöitsijä toimii hallituksen neuvonantajana ja tukena, ja hänellä on tärkeä rooli päätöksenteon valmistelussa. Yhteistyö perustuu luottamukseen ja avoimeen viestintään. Isännöitsijä pitää taloyhtiön hallituksen ajan tasalla taloyhtiön tilaan ja toimintaan liittyvistä asioista ja ehdottaa ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin. Näin hallitus voi tehdä informoituja päätöksiä, jotka hyödyttävät koko taloyhtiötä. Jos tarvitset apua taloyhtiön isännöintiin liittyvissä asioissa, Tapiolan Lämpö auttaa mielellään. Ota yhteyttä ja kysy lisää palveluistamme! Sari HietalahtiMyyntipäällikkö, isännöinti0207505357sari.hietalahti@tl-konserni.fi